امنیت گوشی؛ راهنمای جامع برای خرید، راه‌اندازی و استفاده امن از گوشی‌های موبایل

امنیت گوشی؛ راهنمای جامع برای خرید، راه‌اندازی و استفاده امن از گوشی‌های موبایل

امنیت گوشی این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد. چطور می‌توان بدون در خطر قرار دادن اطلاعات محرمانه و خصوصی گوشی موبایل خرید و آن را راه‌اندازی و با آن کار کرد؟ برای آشنایی کامل با امنیت گوشی موبایل این مقاله را از دست ندهید.

در روزهایی که سرقت و هک گوشی‌های موبایل و سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران به شدت افزایش یافته است، ضرورت دارد که با امنیت گوشی آشنایی کامل داشته باشیم. گوشی موبایل شما حاوی اطلاعات بسیار حساسی مثل حساب‌های کاربری و فعالیت‌های شما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر، تلگرام و ...)، عکس‌ها و ویدئوهای شخصی، اطلاعات حساب‌های بانکی و دیگر اطلاعاتی است که هکرها و سارقین می‌توانند با سوء استفاده از آن‌ها، جان و مال شما را تهدید کنند. 

در این راهنمای جامع امنیت گوشی موبایل می‌خواهیم تمامی اطلاعاتی را که برای حفاظت از داده‌های شخصی و حساس موجود روی تلفن همراه خود نیاز دارید، به شما ارائه دهیم. با سایبرنو تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

این مقاله جامع به سه بخش کلی تقسیم می‌شود. در بخش اول در رابطه با نحوه خرید امن گوشی صحبت می‌کنیم، در بخش دوم به راه‌اندازی امن گوشی می‌پردازیم و در آخر نیز به شما می‌گوییم که برای استفاده از گوشی خود باید به کدام نکات امنیت سایبری و امنیت فیزیکی توجه داشته باشید. در زیر می‌توانید فهرستی از عناوین این مقاله را ببنید:

۱- نکات امنیتی که در هنگام خرید گوشی باید به آن‌ها توجه داشته باشید
۱-۱- به امکانات امنیتی در هنگام انتخاب گوشی دقت داشته باشید
۲-۱- گوشی را از فروشگاه‌های معتبر بخرید و خودتان آن را راه‌اندازی کنید
۳-۱- هرگز گوشی دست دوم نخرید
۲- رعایت امنیت گوشی تلفن همراه در هنگام راه‌اندازی
۳- مهم‌ترین نکات امنیت گوشی که پس از راه‌اندازی و با شروع استفاده از گوشی باید رعایت کنید
۱-۳- تنظیمات امنیتی گوشی‌ اندروید
۲-۳- تنظیمات امنیتی iOS
۳-۳- نکات امنیتی برای استفاده از گوشی

در صورتی که نگران امنیت گوشی کنونی خود هستید، مستقیما به بخش سوم مقاله بروید اما اگر قصد خرید گوشی جدید و راه‌اندازی آن را دارید، بخش‌های اول و دوم را نیز مطالعه کنید.

 

بخش اول: نکات امنیتی که در هنگام خرید گوشی باید به آن‌ها توجه داشته باشید

شما باید پیش از تصمیم‌گیری برای خرید گوشی به مسائل امنیتی توجه داشته باشید و گوشی خود را با در نظر گرفتن نکات امنیت گوشی انتخاب کنید. سپس، در هنگام خرید گوشی نیز باید مواردی را مد نظر قرار دهید و سپس، گوشی را بخرید. در این بخش به شما می‌گوییم که در هنگام انتخاب و خرید گوشی موبایل باید به چه مواردی توجه داشته باشید.

 

۱- به امکانات امنیتی در هنگام انتخاب گوشی دقت داشته باشید

۱-۱- تنوع و کیفیت عملکرد امکانات احراز هویت

 

احراز هویت گوشی

 

امکانات امنیتی گوشی‌های مختلف با همدیگر تفاوت دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی‌ها از نظر امنیتی، تفاوت آن‌ها در تشخیص هویت کاربر گوشی است. جدای از اینکه قابلیت‌های احراز هویت مثل شناسایی اثر انگشت یا تشخیص چهره تا چه حد روان و خوب کار می‌کنند، باید به تنوع قابلیت‌های احراز هویت نیز توجه داشته باشید. 
اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی دارای تمامی روش‌های معمول احراز هویت شامل قابلیت تعیین گذرواژه، پین و پترن (الگو)، قابلیت تشخیص اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره هستند. بعضی از گوشی‌ها نیز می‌توانند عنبیه و صدای مالک گوشی را شناسایی کنند. در هنگام خرید گوشی باید در نظر داشته باشید که هر چه تنوع در قابلیت‌های احراز هویت بیشتر باشد، برای امنیت گوشی بهتر است زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد و می‌توانید از آن‌ها به صورت ترکیبی نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ کس دیگری نمی‌تواند گوشی شما را باز کند. دقت داشته باشید که هر کدام از این قابلیت‌های احراز هویت مزایا و معایب خودشان را دارند و در مقاله دیگری، آن‌ها را با همدیگر مقایسه می‌کنیم.
دیگر نکته‌ای که باید در هنگام انتخاب گوشی به آن توجه داشته باشید، کیفیت عملکرد امکانات احراز هویت، به ویژه حسگر اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره و راحتی استفاده از آن‌ها است. با اینکه این قابلیت‌ها در اکثر گوشی‌های هوشمند امن هستند و مشکل آن‌ها بیشتر در تأیید نکردن بیومتریک مالک اصلی است تا تأیید کردن بیومتریک افراد دیگر، اما اگر مدام خطای بی‌مورد بدهند، دسترسی به ‌آن‌ها سخت باشد (مثل حسگر اثر انگشت در موقعیت بدی قرار داشته باشد) یا سرعت و کیفیت عملکرد آن‌ها پایین باشد، این امکان وجود دارد که بعد از مدتی شما را کلافه کنند و در یک اشتباه امنیتی بزرگ، استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید.

 

۱-۲- سیستم عامل و رابط کاربری

اندروید و iOS، با اختلاف محبوب‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌های عامل در گوشی‌های امروزی هستند و می‌توان دنیای گوشی‌های هوشمند را به دو بخش گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون تقسیم‌بندی کرد. تقریبا همه کارشناسان امنیت گوشی بر این باورند که سیستم عامل iOS نسبت به سیستم عامل اندروید امنیت بالاتری دارد با این حال، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، اکثر مردم کشور ما توان خرید آیفون را ندارند و باید با اندروید بسازند. البته، گوشی‌های اندرویدی نیز اگر در استفاده از آن‌ها نکات امنیتی را رعایت کنید، می‌توانند غیرقابل نفوذ باشند.

هر چه سیستم عامل گوشی شما جدیدتر و قابلیت ارتقاء بیشتری داشته باشد، آسیب‌پذیری‌های امنیتی کمتری دارد. همه سیستم‌های عامل آسیب‌پذیری‌ها و حفرات امنیتی خاص خودشان را دارند و شرکت‌های توسعه‌دهنده سعی می‌کنند با انتشار نسخه‌های جدید، این آسیب‌پذیری‌ها را برطرف کنند با این حال، نسخه‌های جدید سیستم عامل نیز می‌توانند آسیب‌پذیری‌های جدیدی را اضافه کنند که البته، لو رفتن آن‌ها کمی زمان می‌برد. بنابراین، از نظر امنیت گوشی منطقی است که در هنگام خرید گوشی به جدیدتر بودن سیستم عامل توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین، اگر گوشی شما خیلی قدیمی شده و سیستم عامل آن ارتقاء پیدا نمی‌کند، بهتر است که گوشی جدیدی بخرید.

گوشی‌های اندرویدی رابط کاربری‌های متفاوتی دارند؛ بعضی از این گوشی‌ها با اندروید خام کار می‌کنند اما بعضی دیگر مثل سامسونگ (رابط کاربری One UI) و شیائومی (رابط کاربری MIUI) دارای یا پوسته اندروید مخصوص به خودشان هستند. 

رابط‌‌های کاربری مختلف قابلیت‌ها و ویژگی‌های امنیتی مخصوص به خودشان را دارند که می‌توانید با توجه به نیازهای خود از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، جدیدتر بودن رابط کاربری نیز اهمیت دارد.

 

۱-۳- ارتقاء سیستم عامل و دریافت آپدیت‌ها

گفتیم که هر چه سیستم عامل جدیدتر باشد، برای امنیت گوشی بهتر است. یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید گوشی باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت ارتقاء سیستم عامل به نسخه‌های جدیدتر و مدت زمان تضمینی دریافت آپدیت‌ها است. برای مثال اگر می‌خواهید می‌خواهید در سال ۲۰۲۳ گوشی بخرید، بهتر است که گوشی مورد نظر شما دارای اندروید ۱۳ و قابلیت ارتقاء تا اندروید ۱۴ باشد.

 

۲- گوشی را از فروشگاه‌های معتبر بخرید و خودتان آن را راه‌اندازی کنید

 

فروشگاه گوشی

 

یکی از اشتباهاتی که خیلی از کاربران گوشی‌های موبایل انجام می‌دهند، خرید گوشی از فروشگاه‌های غیر معتبر و سپردن آنباکس کردن و راه‌اندازی گوشی به فروشنده است. برای امنیت گوشی بهتر است که آن را از یک فروشگاه معتبر بخرید و پیش از راه‌اندازی، توجه داشته باشید که بسته به هیچ وجه باز نشده باشد. آنباکس کردن و راه‌اندازی گوشی نیز اصلا کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید و به هیچ وجه آن را به فروشنده یا هر کس دیگری نسپارید.

راه‌اندازی گوشی‌های آیفون و ساخت اپل آی دی برای کاربران ایرانی کمی دشوار است اما در آن مورد نیز می‌توانید یا یک جستجوی اینترنتی ساده، مقالات آموزشی خوبی پیدا کنید و نیازی به سپردن کار به شخص دیگری ندارید.

 

۳- هرگز گوشی دست دوم نخرید

 

خرید گوشی دسته دوم

 

گاهی اوقات کاربران ترجیح می‌دهند بجای خرید یک گوشی اقتصادی یا میان رده، یک گوشی پرچمدار ولی دست دوم با قیمت پایین بگیرند که این کار به هیچ وجه از نظر امنیت گوشی درست نیست. اگر امنیت داده‌ها و حفاظت اطلاعات برای شما مهم است (که باید مهم باشد!) هرگز به گوشی دست دوم فکر هم نکنید.

 

بخش دوم: رعایت امنیت گوشی موبایل در هنگام راه‌اندازی

 

آنباکس گوشی امنیت گوشی

 

زمانی که گوشی جدیدی می‌خرید و آن را آنباکس می‌کنید، از لحظه شروع به راه‌اندازی گوشی باید به نکات امنیتی توجه داشته باشید. تنها زمانی باید راه‌اندازی گوشی را شروع کنید که زمان و حوصله کافی برای انجام گام به گام و درست مراحل راه‌اندازی داشته باشید. هرگز راه‌اندازی گوشی را در مکانی عمومی و شلوغ انجام ندهید و در منزل خود در خلوت و آرامش کار راه‌اندازی گوشی را شروع کنید. هرگز از فروشنده نخواهید که گوشی را برای شما راه‌اندازی کند و این کار را فقط و فقط خودتان انجام دهید. برای راه‌اندازی امن گوشی اندرویدی به ترتیب زیر پیش بروید:

 

۱- از گوشی قدیمی خود پشتیبان‌گیری کنید

همه ما اطلاعات مهمی را روی گوشی خود نگه می‌داریم که ممکن است بعدا به آن‌ها نیاز پیدا کنیم. بنابراین، پیش از شروع فرایند انتقال از گوشی قدیمی به گوشی جدید، بهتر است که از تمامی داده‌های روی گوشی قدیمی خود فایل پشتیبان تهیه کنید. 

 

۲- گوشی قدیمی و جدید خود را شارژ کنید

پیش از شروع فرایند راه‌اندازی گوشی جدید باید آن را شارژ کنید تا شارژ آن به بالای ۹۰ درصد برسد و سپس فرایند راه‌اندازی گوشی را شروع کنید. اتمام شارژ گوشی در هنگام راه‌اندازی آن می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. همچنین، اگر می‌خواهید داد‌ه‌های گوشی قبلی را به گوشی جدید منتقل کنید، باید گوشی قدیمی شما نیز بالای ۹۰ درصد شارژ داشته باشد.

 

۳- راه‌اندازی گوشی را در تنهایی شروع کنید

 

راه اندازی گوشی اندروید

 

اگر می‌خواهید از اینترنت همراه برای راه‌اندازی گوشی خود استفاده کنید، سیم‌کارتی را که اینترنت فعال و حجم ترافیک بالایی دارد، درون گوشی خود قرار دهید. اگر نمی‌خواهید از اینترنت همراه برای راه‌اندازی گوشی جدید استفاده کنید، می‌توانید پس از راه‌اندازی کامل گوشی سیم کارت خود را در آن قرار دهید. در هر صورت راه‌اندازی گوشی شامل چندین مرحله ساده است و سیستم عامل اندروید مرحله به مرحله به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید. معمولا این مراحل به ترتیب زیر هستند:

۱- دکمه پاور گوشی را نگه دارید تا گوشی روشن شود.
۲- زبان گوشی را انتخاب کنید. 
۳- به شبکه‌ای امن متصل شوید. اگر می‌خواهید از وای-فای برای راه‌اندازی گوشی استفاده کنید، به شبکه‌ای امن مثل شبکه وای-فای منزل خود متصل شوید و مراقب نکات امنیت وای فای باشید.
۴- وارد حساب کاربری گوگل خود شوید و داده‌های بکاپ را بازیابی کنید. همچنین، گوشی‌های مختلف امکانات خاص خودشان را برای انتقال داده‌ها (مخاطبین، اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها و ...) از گوشی قدیمی به گوشی جدید دارند. 
۵- تنظیمات حساب گوگل خود در گوشی جدید را انجام دهید. برای اینکه بتوانید از بسیاری از قابلیت‌های امنیتی اندروید استفاده کنید، چاره‌ای جز دادن مجوزهای متعدد به گوگل ندارید. برای مثال با دادن دسترسی گوگل به لوکیشن گوشی می‌توانید از خدمات امنیتی گوگل مثل Find My Device استفاده کنید. 
 ۶- تنظیمات قفل گوشی خود را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی گوشی، تنظیمات قفل گوشی است که حتما باید در مکانی شخصی و به تنهایی انجام شود. بهتر است که به جای سنجش‌های بیومتریک مثل اثر انگشت و تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی خود از گذرواژه، پین یا پترن استفاده کنید. البته، پترن نیز زیاد امن نیست و امکان حدس زدن آن از روی آثار انگشت شما روی صفحه نمایش گوشی وجود دارد. 
توصیه می‌شود از گذرواژه برای قفل کردن گوشی خود استفاده کنید و زمان قفل شدن خودکار صفحه نمایش را روی حداقل زمان ممکن قرار دهید. در انتخاب گذرواژه نیز بسیار دقت داشته باشید که گذرواژه‌ای قوی با ترکیبی از اعداد و حرف انتخاب کنید که هیچ کس نتواند حتی بخشی از آن را حدس بزند. گزینه مناسب بعدی از نظر امنیت گوشی، پین است اما دقت داشته باشید که به خاطرسپاری یک پین قوی می‌تواند بسیار دشوار باشد (شما نباید از اعدادی مثل تاریخ تولد خود یا دوستان به عنوان پین استفاده کنید). 
۷- گوشی خود را بروزرسانی کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده هکرها برای نفوذ به دستگاه‌های شخصی یا سامانه‌های سازمانی، استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها است. با هر آپدیتی که روی سیستم عامل یا نرم‌افزارهای جانبی انجام دهید، بعضی از آسیب‌پذیری‌ها و حفرات امنیتی برطرف می‌شوند. بنابراین، اولین کاری که پس از راه‌اندازی گوشی خود باید انجام دهید، شروع بروزرسانی سیستم عامل و تمامی اپلیکیشن‌هایی است که روی گوشی جدید شما به صورت پیشفرض نصب هستند یا آن‌ها را از گوشی قدیمی خود به گوشی جدید منتقل کرده‌اید. 

تا اینجا به شما گفتیم که چطور می‌توانید گوشی اندرویدی خود را به صورت امن راه‌اندازی کند. در این بخش برای شما نحوه راه‌اندازی امن گوشی‌های آیفون را توضیح می‌دهیم:

نکته: لازم به توضیح نیست که برای حداکثر امنیت گوشی آیفون خود باید راه‌اندازی آن را در زمانی که تنها هستید و وقت و حوصله زیادی دارید، شروع کنید.

 

۱- آیفون یا آیپد خود را روشن کنید

 

راه اندازی آیفون

 

دکمه پاور را فشار دهید تا لوگوی Apple روی صفحه نمایش ظاهر شود. سپس کلمه Hello را به زبان‌های مختلف می‌بینید. مراحلی که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود را گام به گام پیش بروید.

 

۲- از قابلیت Quick Start برای تنظیم دستی استفاده کنید

در صورتی که دستگاه iOS دیگری دارید می‌توانید از آن برای راه‌اندازی سریع آیفون یا آیپد جدید خود با قابلیت Quick Start استفاه کنید ولی اگر دستگاه دیگری ندارید، گزینه Set Up Manually را انتخاب کنید تا راه‌اندازی دستی گوشی آغاز شود.

 

۳- آیفون یا آیپد خود را فعال‌سازی کنید

برای فعال‌سازی آیفون یا آیپد خود باید به یک شبکه وای-فای یا اینترنت موبایل وصل شوید و مراحل راه‌اندازی گوشی را ادامه دهید. اگر می‌خواهید از اینترنت موبایل استفاده کنید، باید ابتدا سیم‌کارت خود را درون دستگاه قرار دهید یا سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) را فعال کنید. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از وای-فای حتما به شبکه وای-فای منزل خودتان وصل شوید و از وای-فای عمومی یا وای-فای دیگران استفاده نکنید.

 

۴- روش باز کردن قفل گوشی را تعیین کنید

 

تنظیمات قفل صفحه نمایش گوشی

 

شما می توانید مطابق با مراحلی که روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود پیش بروید تا قابلیت تشخیص چهره (Face ID) یا تشخیص اثر انگشت (Touch ID) را فعال کنید. با این کار می‌توانید از اثر انگشت یا چهره خود برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید. البته همانطور که پیش از این گفتیم، روش‌های بیومتریک از امنیت بالایی برای قفل کردن گوشی شما برخوردار نیستند.

برای امنیت گوشی به شما توصیه می‌کنیم که حتما علاوه بر تشخیص چهره یا تشخیص اثر انگشت، یک پین قوی نیز که فقط و فقط خودتان بتوانید آن را به یاد بیاورید، روی آیفون یا آیپد خود قرار دهید. با ضربه زدن روی گزینه Passcode Options گزینه‌های مختلف پین را ببینید. در اینجا گزینه no passcode هم وجود دارد که به شما توصیه می‌کنیم که هرگز از آن استفاده نکنید.

 

۵- داده‌ها و اپلیکیشن‌های خود را بازیابی کنید یا انتقال دهید

 

انتقال برنامه ها به گوشی جدید

 

نحوه انتقال یا بازیابی داده‌ها و اپلیکیشن‌های روی دستگاه قبلی خود را انتخاب کنید. چندین گزینه شامل موارد زیر پیش روی شما قرار دارند:

در صورتی که دستگاه قدیمی خود را ندارید و قبلا از فایل‌های خود پشتیبان‌گیری نکرده‌اید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید آن‌ها را به گوشی جدید خود منتقل کنید، گزینه Don’t Transfer Apps & Data را انتخاب کنید.

 

۶- وارد اپل آی دی خود شوید

در صورتی که اپل آی دی دارید می‌توانید آن را وارد کنید و اگر آن را فراموش کرده‌اید یا اپل آی دی ندارید، روی گزینه Forgot password or don’t have an Apple ID ضربه بزنید تا وارد اپل آی دی خود شوید یا یک اپل آی دی جدید بسازید. به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ساخت Apple ID برای کاربران ایرانی با مشکلاتی همراه است که ولی هنوز هم روش‌هایی برای ساخت اپل آي دی وجود دارد که خود شما نیز به راحتی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. دقت داشته باشید که هرگز ساخت اپل آی دی را به دیگران نسپارید زیرا هر کسی که به اپل آی دی شما دسترسی داشته باشد می‌تواند به داده‌های شخصی شما که در گوشی خود یا در iCloud ذخیره می‌کنید، دسترسی پیدا کند.

همچنین شما مي‌توانید با انتخاب گزینه Use different Apple IDs for iCloud and iTunes? از بیش از یک اپل آی دی استفاده کنید. زمانی که وارد Apple ID خود شوید، ممکن است نیاز باشد تا نوتیفیکیشنی که به دستگاه قدیمی شما ارسال می‌شود را تأیید کنید.

 

۷- آپدیت‌های خودکار و دیگر قابلیت‌ها را فعال کنید

با دنبال کردن دستورالعمل‌هایی که روی صفحه نمایش به شما نشان داده می‌شود، آپدیت‌های خودکار و دیگر قابلیت‌های آیفون را فعال کنید.

 

۸- دیگر تنظیمات را انجام دهید

در مرحله بعدی می‌توانید تنظیمات سیری و دیگر سرویس‌های اپل را انجام دهید. سپس می‌توانید با پیگیری دستورالعمل‌های آیفون یا آیپد خود، تنظیمات دیگر گوشی مثل زمان قفل شدن صفحه نمایش را تعیین کنید. به شما توصیه می‌کنیم که حداقل زمان را برای بسته شدن صفحه نمایش انتخاب کنید و امنیت گوشی را به راحتی خودتان ترجیح دهید.

 

بخش سوم: مهم‌ترین نکات امنیت گوشی که پس از راه‌اندازی و با شروع استفاده از گوشی باید رعایت کنید

پس از راه‌اندازی اولیه گوشی نیز می‌توانید تنظیماتی را انجام دهید که باعث افزایش امنیت گوشی شما می‌شوند. همچنین، با شروع استفاده از گوشی نیز نکات امنیتی زیادی وجود دارند که رعایت آن‌ها برای حفاظت از داده‌های حساس شما ضروری است. در این بخش ابتدا مهم‌ترین تنظیمات امنیتی گوشی را به شما آموزش می‌دهیم و سپس نکات امنیتی را که باید در استفاده از گوشی رعایت کنید، برای شما توضیح خواهیم داد. همچنان با سایبرنو همراه باشید.

 

تنظیمات امنیتی گوشی‌ اندروید

تنظیمات متعددی برای افزایش امنیت گوشی اندروید وجود دارد که به شما توصیه می‌کنیم تا در شرایط حساس کنونی، همه این تنظیمات را روی گوشی خود اعمال کنید. شاید اعمال تمامی تنظیمات امنیتی کمی استفاده از گوشی را برای شما سخت کند اما این مشکل بهای بسیار کمی برای تأمین امنیت گوشی شما در شرایط حساس کنونی کشور است.

دقت داشته باشید که گوشی‌های اندرویدی مختلف مثل سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و ... دارای رابط‌های کاربری مخصوص خودشان هستند و هر کدام از این رابط‌های کاربری، قابلیت‌های امنیتی مخصوص به خودشان را نیز دارند. در ادامه با مهم‌ترین تنظیمات امنیتی گوشی‌های اندرویدی آشنا می‌شوید. 

 

۱-  تنظیمات قفل صفحه نمایش

 

پسورد گوشی

 

در بخش راه‌اندازی امن گوشی در رابطه با تنظیمات قفل صفحه نمایش صحبت کردیم و گفتیم که حتما گوشی خود را با گذرواژه یا پین قفل کنید زیرا تشخیص چهره یا اثر انگشت قابلیت امنی برای قفل کردن صفحه نمایش گوشی محسوب نمی‌شود. البته شما این گزینه را دارید که برای افزایش امنیت گوشی، از چندین قفل مختلف به صورت ترکیبی استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید گوشی خود را در حالت Lockdown قرار دهید و با این کار، تمامی قابلیت‌های بیومتریک مثل اثر انگشت و تشخیص چهره را به طور موقت غیر فعال کنید. زمانی که این حالت فعال باشد تنها با پین، پترن یا گذرواژه می‌توانید قفل گوشی را باز کند.

اگر احساس می‌کنید که ممکن است در وضعیتی قرار بگیرید که فرد دیگری شما را به زور وادار به باز کردن قفل گوشی با تشخیص چهره یا اثر انگشت کند، قابلیت Lockdown گوشی خود را فعال کنید. 

جالب است بدانید که در حالت Lockdown هیچ نوتیفیکیشنی روی صفحه نمایش گوشی شما ظاهر نمی‌شود و در این حالت امنیت گوشی شما از نظر قفل صفحه نمایش در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه امکان سرقت گوشی از منزل شما نیز وجود دارد، توصیه می‌کنیم که Smart lock یا قفل هوشمند گوشی خود را در وضعیت غیر فعال قرار دهید.

 

۲-  احراز هویت دو عاملی

 

تأیید دو مرحله ای

 

گوگل و تقریبا همه شبکه‌های اجتماعی دارای قابلیت احراز هویت دو عاملی (Two-factor Authentication یا 2-Step Verification)) برای ورود به حساب کاربری هستند. این قابلیت را برای تمامی حساب‌های کاربری خود و به ویژه گوگل و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و توییتر فعال کنید. دقت داشته باشید که امنیت گوشی شما وابسته به امنیت حساب کاربری گوگل شما است و بنابراین باید همه نکات امنیتی را برای حساب کاربری گوگل خود رعایت کنید. 

با فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی اگر هر دستگاه دیگری بخواهد وارد حساب کاربری شما شود، علاوه بر گذرواژه و نام کاربری باید کد امنیتی را که به دستگاه کنونی شما ارسال می‌شود (با پیامک، ایمیل یا پیام در همان اپلیکیشن) را وارد کند. بنابراین، افراد دیگر نمی‌توانند صرفا با داشتن نام کاربری و گذرواژه وارد حساب کاربری شما شوند.

 

۳- پلی پراتکت گوگل

 

سپر امنیتی گوگل

 

پلی پراتکت (Play Protect) سیستم امنیتی گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی محسوب می‌شود که به طور پیوسته گوشی شما را اسکن می‌کند در در صورت پیدا کردن هر گونه اپلیکیشن مشکوکی، آن را به شما گزارش می‌دهد. البته این سیستم ضد ویروس بسیار قوی نیز گاهی اوقات از شناسایی بعضی تهدیدات باز می‌ماند و بعضی از اپلیکیشن‌های بدافزاری می‌توانند از فیلتر آن عبور کنند.

این قابلیت به صورت پیشفرض روی تمامی گوشي‌های اندرویدی فعال است؛ مگر اینکه خودتان آن را به صورت ناخواسته غیر فعال کرده باشید. بررسی کنید که قابلیت پلی پراتکت روی گوشی شما فعال باشد و هرگز آن را غیر فعال نکنید. همچنین، هشدارهای امنیتی پلی پراتکت را جدی بگیرید و اپلیکیشن‌های مشکوک را از گوشی خود پاک کنید.

 

۴- قابلیت Find My Device

 

ردیابی گوشی با جیمیل

 

یکی دیگر از تنظیماتی که می‌توانید برای افزایش امنیت گوشی خود انجام دهید، فعال کردن قابلیت Find My Device است. با استفاده از این قابلیت گوگل مي‌توانید گوشی خود را در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن پیدا و حتی اطلاعات روی آن را از راه دور پاک کنید. 

این قابلیت نیز همانند پلی پراتکت در حالت پیشفرض روی گوشی شما فعال است. شما می‌توانید تنظیمات Find My Device را در بخش امنیت گوشی خود (Security Settings) پیدا کنید و مطمئن شوید که در حالت فعال قرار دارد. در صورتی که گوشی سامسونگ دارید، گوشی شما دارای قابلیت مشابهی به نام Find My Mobile است.

زمانی که گوشی شما به سرقت رفت یا گم شد، می‌توانید با دستگاه دیگری ابتدا وارد حساب کاربری گوگل خود (که گوشی شما به آن وصل است) شوید و سپس به آدرس https://www.google.com/android/find مراجعه کنید. حالا می‌توانید آخرین لوکیشن ثبت شده گوشی خود را ببینید. همچنین شما می‌توانید کاری کنید که گوشی شما به صورت پنج دقیقه با حداکثر صدا و بدون توقف زنگ بخورد یا حتی اطلاعات روی گوشی خود را به طور کامل پاکسازی کنید (این موارد در صورتی است که گوشی شما به اینترنت وصل باشد).

برای مثال اگر گوشی شما به سرقت برود و احتمال سوء استفاده از اطلاعات حساس شما مثل فعالیت‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی، پیامک‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و ... وجود داشته باشد، بهتر است که بلافاصله با قابلیت Find My Device گوگل تمامی اطلاعات روی گوشی خود را پاک کنید. دقت داشته باشید که پس از پاک شدن اطلاعات، گوشی به حالت کارخانه باز می‌گردد و امکان رهگیری آن با این قابلیت وجود ندارد.

 

۵- تنظیمات مجوزهای اپلیکیشن‌ها

زمانی که می‌خواهید اپلیکیشنی را نصب کنید، حتما به مجوزها (Permissions) توجه داشته باشد. دقت داشته باشید که این مجوزها منطقی باشند و هر مجوزی را به هر اپلیکیشنی ندهید. برای مثال، اپلیکیشن VPN هیچ نیازی به دسترسی به دوربین گوشی شما ندارد و اپلیکیشن بانکی نیز نیازی به دسترسی به موقعیت مکانی شما ندارد. توجه به این موضوع برای امنیت گوشی شما بسیار مهم است پس آن را جدی بگیرید. البته شما پس از نصب اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانید مجوزهای آن‌ها را فعال یا غیر فعال کنید. برای بررسی مجوزهای گوشی اندرویدی خود می‌توانید به تنظیمات گوشی و سپس گزینه Permissions بروید. 

یکی از مهم‌ترین مجوزهایی که باید در دادن به اپلیکیشن‌ها دقت داشته باشید، مجوز لوکیشن است. شما باید تنها زمانی که در حال استفاده از اپلیکیشن‌ها هستید، به آن‌ها اجازه استفاده از لوکیشن را بدهید. همچنین، می‌توانید بعضی از مجوزها را تنها یکبار به اپلیکیشن‌ها بدهید. 

 

۶- قابلیت Safe Browsing

 

مرور امن وب

 

اگر به امنیت گوشی خود خیلی اهمیت می‌دهید، از مرورگر گوگل کروم برای بازدید از صفحات وب استفاده کنید زیرا از امن‌ترین مرورگرها است. قابلیت Safe Browsing به طور پیشفرض روی این مرورگر قرار دارد تا از آلوده شدن گوشی شما به بدافزارها یا سرقت اطلاعات حساس شما در بازدید از صفحات وب جعلی یا آلوده شده به بدافزار جلوگیری کنید. همچنین قابلیتی به نام Enhanced Safe Browsing نیز وجود دارد که با فعال کردن آن، ضریب امنیت گوشی خود را افزایش می‌دهید. برای این کار باید در اپلیکیشن گوگل کروم به ترتیب زیر پیش بروید:

۱- روی گزینه سه نقطه در گوشه بالا و سمت راست مرورگر ضربه بزنید و گزینه settings یا تنظیمات را انتخاب کنید
۲- وارد بخش Privacy and security شوید و سپس گزینه Safe Browsing را انتخاب کنید.
۳- گزینه Enhanced protection را فعال کنید.

 

۷- قابلیت App pinning

 

قابلیت app pinning

 

یکی از کاربردی ترین قابلیت‌های اندروید که کمک زیادی به امنیت گوشی می‌کند، از مخفی‌ترین امکانات اندروید است که خیلی از کاربران با آن آشنایی ندارند. قابلیت App pinning یا سنجاق کردن اپلیکیشن این امکان را به شما می‌دهد گوشی خود را روی یک صفحه‌ای از یک اپلیکیشن خاص قفل کنید تا امکان رفتن از آن صفحه به صفحه اصلی گوشی و اپلیکیشن‌های دیگر وجود نداشته باشد.

زمانی که گوشی خود را برای هر کاری به فرد دیگری می‌سپارید تا مثلا با یک اپلیکیشن کار خاصی را برای شما انجام دهد، قابلیت App pinning مانع از این می‌شود که آن شخص به صورت خواسته یا ناخواسته به بخش‌های دیگر گوشی شما برود و اطلاعات حساس شما را ببیند. 

برای فعال کردن این قابلیت به تنظیمات گوشی خود بروید و یکی از گزینه‌های App pinning، Screen pinning یا Pin windows را در تنظیمات گوشی خود پیدا کنید (احتمالا برای پیدا کردن این قابلیت‌ها باید به تنظیمات پیشرفته یا دیگر تنظیمات امنیتی گوشی خود مراجعه کنید). پس از فعال کردن این قابلیت، گزینه Ask for unlock pattern before unpinning را نیز فعال کنید. سپس می‌توانید هر اپلیکیشنی را که می‌خواهید یا در حال کار کردن با آن هستید، در قسمت recent apps گوشی خود (با سوئیپ کردن به بالا یا با لمس کردن دکمه مربع در پایین صفحه نمایش یا هر روش دیگری که رابط کاربری گوشی شما دارد) پیدا کنید و روی آیکون آن که در بالای پنجره اپلیکیشن دیده می‌شود ضربه بزنید تا گزینه Pin را ببینید. با پین کردن آن اپلیکیشن نمي‌توانید به صفحه اصلی گوشی بروید، نوتیفیکیشن‌ها را ببینید یا هر کار دیگری انجام دهید تا زمانی که آن اپلیکیشن را از حالت پین خارج کنید. 

 

۸- قابلیت multiple accounts، حالت مهمان یا فضای دوم

 

حالت مهمان گوشی فضای دوم گوشی

 

یکی از ویژگی‌های سیستم عامل اندروید که کمک زیادی به امنیت گوشی می‌کند، قابلیت ساخت چندین حساب کاربری جداگانه روی گوشی است که معمولا multiple accounts یا حالت مهمان (Guest Mode) نیز نامیده می‌شود. همچنین، گوشی‌های اندرویدی مختلف با رابط‌های کاربری مختلف دارای حالتی به نام فضای دوم هستند که شبیه قابلیت multiple accounts است. البته گوشی‌های اندرویدی نیز وجود دارند که هیچ کدام از این حالت‌ها را ندارند. در بخش نکات امنیتی در هنگام خرید گوشی گفتیم که باید برای انتخاب گوشی‌ به قابلیت‌های امنیتی توجه داشته باشید و فضای دوم یا multiple accounts نیز یکی از این قابلیت‌ها محسوب می‌شود. 

قابلیت multiple accounts یا Guest Mode در اصل برای به اشتراک‌گذاری گوشی با فرد دیگر (مثل فرزندتان) طراحی شده است. هر گوشی اندرویدی یک حساب کاربری اصلی دارد که باید متعلق به مالک گوشی باشد و در هنگام راه‌اندازی آن را ایجاد می‌کند اما اگر بخواهید گوشی خود را با شخص دیگری شریک شوید، برای حفظ حریم خصوصی دو نفر می‌توانید یک یا حتی چندین حساب کاربری دیگر روی گوشی ایجاد کنید که امکان قفل کردن هر کدام از آن‌ها با روش‌های مختلف احراز هویت (بیومتریک، پین، گذرواژه و پترن) وجود دارد و حتی کاربر فرعی می‌تواند اکانت خود را با این روش‌ها قفل کند تا حتی کاربر اصلی و مالک گوشی نتواند به آن دسترسی داشته باشد. البته کاربر اصلی می‌تواند حساب‌های کاربری فرعی را از روی گوشی پاک کند.

ما در اینجا می‌خواهیم در رابطه با کاربرد امنیتی قابلیت multiple accounts، guest mode، second space یا هر قابلیت مشابهی که در گوشی شما وجود دارد، صحبت کنیم. اول از همه اینکه به شما توصیه می‌کنیم که چندین حساب کاربری مختلف روی گوشی خود ایجاد و همه آن‌ها را به روش‌های مختلف قفل کنید تا در صورت سرقت گوشی، کار دسترسی به اطلاعات حساس شما برای سارق سخت شود زیرا او نمی‌داند که حساب کاربری اصلی شما کدام است و باید همه حساب‌ها را به نوبت باز کند که کاری سخت و شاید غیر ممکن است.

دومین کاربردی که این قابلیت برای امنیت گوشی شما دارد، امکان نگهداری داده‌های شخصی مثل فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌ها و عکس‌های محرمانه در یک حساب کاربری جداگانه از حساب کاربری اصلی و روزمره گوشی شما است تا احتمال لو رفتن این اطلاعات حساس و سوء استفاده از آن‌ها علیه شما به حداقل برسد.

برای مثال شما می‌توانید کارهای روزمره مثل مرور کردن وب، استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مختلف و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای انجام کارهای روزمره مثل ارتباطات معمولی و غیرمحرمانه را در حساب کاربری اصلی انجام دهید ولی برای انجام فعالیت‌های حساس و ارتباطات محرمانه در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و ... ، انجام تراکنش‌های بانکی، جستجوهای محرمانه و حساس در گوگل و نگهداری اسناد، فیلم‌ها و عکس‌های محرمانه یک حساب کاربری فرعی یا یک فضای دوم روی گوشی خود بسازید این کارها را در آن فضا انجام دهید و پس از انجام فعالیت‌های حساس خود در محیطی امن مثل منزل، از آن حساب کاربری خارج شوید و حالت multiple accounts، guest mode یا فضای دوم را در حالت غیر فعال قرار دهید.

با این کار حتی اگر زمانی که قفل اصلی گوشی (قفل حساب کاربری اصلی) باز باشد و مهاجمی به زور گوشی را از شما بگیرد، اطلاعات حساسی در گوشی شما پیدا نمی‌کند (همه چیز در حساب کاربری اصلی شما عادی به نظر می‌رسد) و ممکن است حتی گوشی را به شما پس دهد. حتی اگر آن فرد مهاجم از وجود قابلیت این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی اطلاع داشته باشد و بخواهد آن را نیز بررسی کند، باید برای ورود به حساب کاربری فرعی و حاوی اطلاعات حساس و محرمانه شما، یک مرحله احراز هویت انجام دهد. اکیدا توصیه می‌کنیم که برای حساب کاربری فرعی خود نیز به جای تشخیص چهره، اثر انگشت و پترن از پین و گذرواژه استفاده کنید. شما می‌توانید با امتناع از دادن گذرواژه حساب کاربری فرعی مانع از ورود مهاجم به حساب کاربری محرمانه خود شوید.

 

تنظیمات امنیتی iOS

 

امنیت iOS

 

تا اینجا با تنظیماتی که برای امنیت گوشی اندرویدی مهم و کاربردی هستند، آشنا شدید. بسیاری از تنظیمات امنیتی iOS نیز مشابه تنظیمات امنیتی اندروید هستند و در این بخش فقط در رابطه با تنظیمات امنیتی خاص iOS صحبت می‌کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

 

۱- Find iPhone

همانطور که گوشی‌های اندرویدی قابلیت Find My Device دارند که گوگل آن را ارائه مي‌دهد، گوشي‌های آیفون نیز دارای قابلیتی به نام Find my iPhone هستند. در iOS 13 اپل قابلیت Find my iPhone را بروزرسانی کرد  تا حتی اگر گوشی شما خاموش باشد، بتوانید آن را رهگیری کنید. برای این کار باید در دستگاهی دیگر وارد Apple ID خود شوید. دقت داشته باشید که این قابلیت در گوشی آیفون شما فعال باشد. 

 

۲- قابلیت Mail privacy

قابلیت Mail privacy با مخفی کردن آدرس IP شما از ارسال کنندگان ایمیل مانع از نمایش فعالیت شما مثل آنلاین بودن یا موقعیت مکانی شما به آن‌ها می‌شود. این قابلیت حتی مانع از این می‌شوند تا ارسال‌کنندگان ایمیل از باز شدن ایمیل ارسالی توسط شما خبردار شوند.

برای فعال‌سازی این قابلیت به صورت زیر عمل کنید:

 

۳- قابلیت Allow Access When Locked

 

قابلیت امنیتی گوشی

 

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام قفل بودن گوشی بعضی از قابلیت‌ها مثل USB را غیر فعال کنید. برای دسترسی به این قابلیت وارد تنظیمات شوید و سپس به قسمت Face ID & Passcode (در گوشي‌های آیفون دارای فیس آی دی) یا Touch ID & Passcode (در گوشی‌های آیفون دارای دکمه Home) بروید. در اینجا می‌توانید زیر قسمت Allow Access When Locked گزینه‌هایی را که در حالت قفل گوشی امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد، غیر فعال کنید یا آن‌ها را در حالت فعال قرار دهید. برای مثال اگر گزینه USB Accessories را در حالت غیر فعال قرار دهید، ارتباط پورت USB با گوشی در هنگام قفل بودن گوشی قطع می‌شود و نمی‌توان با هیچ وسیله‌ای از طریق پورت USB به گوشی دسترسی داشت. پیشنهاد مي‌کنیم که حتما از این قابلیت برای افزایش امنیت گوشی آیفون خود استفاده کنید.

 

نکات امنیتی برای استفاده از گوشی

تا اینجا به شما گفتیم که چه تنظیماتی برای افزایش امنیت گوشی وجود دارد و چطور می‌توانید از این تنظیمات استفاده کنید. در قسمت آخر این مقاله در رابطه با دیگر نکاتی که باید برای حفظ امنیت گوشی موبایل خود آن‌ها را رعایت کنید، صحبت می‌کنیم.

 

۱- اپلیکیشن‌های اندرویدی را فقط و فقط از پلی استور گوگل نصب کنید

 

امنیت گوشی با پلی استور

 

سیستم عامل اندروید به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌های APK از منابع ناشناخته را روی گوشی خود نصب کنید اما این کار برای امنیت گوشی شما اصلا درست نیست. هیچ اپلیکیشنی را از منابع دیگری به غیر از پلی استور گوگل روی گوشی خود نصب نکنید. قابلیت پلی پراتکت اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور را به طور مداوم زیر نظر دارد و آن‌ها را از نظر فعالیت‌های بدافزاری اکسن و رصد می‌کند و اپلیکیشن‌های مشکوک بلافاصله از پلی استور حذف می‌شوند.

البته پلی پراتکت نیز مانند هر ضد ویروس دیگری کامل نیست و احتمال خیلی ضعیفی وجود دارد که بعضی از اپلیکیشن‌های بدافزاری بتوانند از فیلترهای آن عبور کنند. بنابراین باید به پیش از نصب هر اپلیکیشنی به امتیاز آن و نظرات کاربران توجه داشته باشید. همچنین، از نصب اپلیکیشن‌های غیرضروری روی گوشی خود نیز تا حد امکان خودداری کنید.

در صورتی که به هر دلیلی نیاز به نصب فایل APK از منبعی به غیر از پلی استور گوگل دارید، می‌توانید از آزمایشگاه تلفن همراه سایبرنو برای بررسی امنیتی آن فایل APK استفاده کنید. این ابزار هم به کاربران اپلیکیشن‌های اندرویدی و هم به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا دید کاملی نسبت به امنیت اپلیکیشن و آسیب‌پذیری‌ها و مجوزهای آن داشته باشند.

 

۲- قابلیت‌های امنیتی گوشی خود را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید

در بالا در رابطه با تنظیمات امنیتی اندروید و iOS صحبت کردیم ولی گوشی‌های اندرویدی رابط‌های کاربری مختلفی دارد و هر کدام از این رابط‌های کاربری از قابلیت‌های امنیتی مخصوص به خودشان برخوردار هستند. برای مثال رابط کاربری One UI از نسخه ۴.۱ به بالا دارای قابلیت‌هایی مثل وای-فای امن و پوشه امن (secure folder) است که می‌توانید از آن‌ها برای ارتقاء امنیت گوشی خود استفاده کنید.

 

۳- از وبسایت‌های ناامن بازدید نکنید

بازدید از وبسایت‌های ناامن می‌تواند منجر به آلوده شدن گوشی شما به بدافزار و حتی سرقت اطلاعات حساس شما شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله ۱۰ نشانه وبسایت امن را بخوانید. 

 

۴- روی هر لینکی کلیک نکنید

هرگز روی لینک‌هایی که از طرف افراد و سازمان‌های ناشناس برای شما پیامک یا ایمیل می‌شوند، کلیک نکنید. هکرها می‌توانند به سادگی گوشی شما را با این روش به بدافزار آلوده کنند. در این مورد حتی به سازمان‌های بزرگ و شناخته شده نیز اعتماد نداشته باشید.

 

۵- حفاظت اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی و در دنیای واقعی رعایت کنید

هرگز اطلاعات خصوصی خود مثل شماره تلفن، آدرس، محل زندگی، محل کار، شماره حساب، شماره کارت بانکی و ... را در اختیار افرادی که در شبکه‌های اجتماعی نمی‌شناسید یا نسبت به هویت آن‌ها تردید دارید، قرار ندهید. 

حفاظت اطلاعات فقط مخصوص فضای مجازی نیست و باید در دنیای واقعی حفاظت اطلاعات را رعایت کنید. برای مثال، باید مراقب باشید که در هنگام باز کردن قفل صفحه نمایش با گذرواژه، پین یا پترن، افراد متفرقه صفحه نمایش گوشی شما را نبینند و مراقب دوربین‌های مداربسته نیز باشید.

 

۶- به وای-فای عمومی وصل نشوید

 

امنیت وای فای عمومی

 

هرگز به وای-فای مکان‌های عمومی مثل کافه‌ها و فرودگاه‌ها وصل نشوید. همچنین از وصل شدن به وای-فای افرادی که نمی‌شناسید یا به آن‌ها اطمینان ندارید، خودداری کنید.

 

۷- هرگز تلفن همراه خود را در اختیار غریبه‌ها قرار ندهید

اگر غریبه‌ای از شما خواست که تلفن همراه خود را به او بدهید تا تماس ضروری بگیرد، هرگز تلفن همراه خود را به او ندهید و حتی با شماره‌ای که او به شما می‌گوید، تماس نگیرید.

 

۸- بررسی گوشی نیازمند حکم قضایی است

اجازه ندهید هیچ کس به زور گوشی شما را چک کند و دقت داشته باشید که بررسی گوشی حتی توسط پلیس تنها با حکم قضایی امکان‌پذیر است. در صورتی که هر کسی خواست به زور گوشی شما را بررسی کند مقاومت کنید و تا جای ممکن جلوی دسترسی او به گوشی را بگیرید. بسته به اطلاعاتی که در گوشی خود دارید، گاهی اوقات حتی پرت کردن و شکستن گوشی بهتر از این است که کسی به گوشی شما دسترسی پیدا کند. 

 

۹- گوشی را همراه خودتان به مکان‌های ناامن نبرید

 

امنیت گوشی در خیابان

 

در صورتی که احساس می‌کنید احتمال سرقت گوشی شما در مکان خاصی زیاد است، از بردن گوشی همراه خودتان به آن مکان اجتناب کنید. اگر می‌خواهید در مکانی حضور پیدا کنید و نمی‌خواهید کسی از حضور شما در آن مکان مطلع شود، گوشی را همراه خود نبرید. اگر در چنین شرایطی نیاز حیاتی به همراه داشتن گوشی دارید، بهتر است که سیم کارت را از آن خارج کنید و گوشی را روی حالت پرواز قرار دهید. 

 

۱۰- VPN گوشی شما باید همیشه روشن باشد

وی پی ان (VPN خلاصه شده عبارت Virtual Private Network) که در کشور ما با نام جعلی «فیلتر شکن» شناخته می‌شود، ابزاری برای رمزنگاری داده‌‌ها و اتصال به شبکه‌ای لوکال از راه دور است. متخصصان امنیت سایبری توصیه می‌کنند که باید همیشه از اتصال VPN استفاده کنید تا امکان شنود داده‌های حساس شما به روش‌هایی مثل man-in-the-middle وجود نداشته باشد. با استفاده از وی پی ان حتی شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت نیز نمی‌تواند ترافیک شما را شنود کند. دقت داشته باشید که از VPNهای معتبر و قابل اطمینان استفاده کنید و همیشه VPN گوشی خود را در حالت روشن قرار دهید.

 

جمع‌بندی

با توجه به شرایط حساس کشور، تهدیدات سایبری نه تنها علیه سازمان‌های دولتی و خصوصی بلکه علیه افراد حقیقی و مردم عادی نیز در کشور روز به روز در حال افزایش است. در چنین شرایطی ضرورت دارد که نسبت به امنیت گوشی همراه خود بسیار حساس باشیم زیرا همه ما در گوشی خود دارای اطلاعات حساسی مثل فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات بانکی، اطلاعات جغرافیایی و محتواهای محرمانه‌ای مثل فیلم‌ها و عکس‌ها هستیم که گاهی اوقات حفاظت از آن‌ها به خسارت‌های مالی و فیزیکی نیز اولویت دارد. 

در این مقاله در سه بخش به شما گفتیم که برای خرید گوشی باید به چه نکات امنیتی دقت کنید، راه‌اندازی امن گوشی را چطور انجام دهید و برای حفظ امنیت گوشی خود و اطلاعات موجود در آن باید چه نکاتی را رعایت کنید.
 

تاریخ انتشار: 1401/12/16
تاریخ بروزرسانی: 1401/12/24
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.