چطور از امن بودن وبسایت‌ها مطمئن شویم؟ ۱۰ نشانه یک وبسایت امن را بشناسید

چطور از امن بودن وبسایت‌ها مطمئن شویم؟ ۱۰ نشانه یک وبسایت امن را بشناسید

وبسایت امن چه نشانه‌هایی دارد و چرا باید به آن‌ها توجه داشته باشیم؟ امن بودن وبسایت مسئله بسیار مهمی است که کاربران به ویژه برای استفاده از خدمات آنلاین مثل خرید از وبسایت‌های فروشگاهی، استفاده از وبسایت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی یا وارد کردن اطلاعات خصوصی و حساس در دیگر وبسایت‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. با توجه به رشد جهشی جرائم سایبری در سال‌های اخیر و شرایط خاص کشور از نظر تهدیدات سایبری داخلی و خارجی، رعایت نکات امنیتی در هنگام وب‌گردی و بازدید از وبسایت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما چطور می‌توان فهمید که یک وبسایت امن است یا خیر؟ در این مقاله ۱۰ نشانه وبسایت امن را به شما معرفی می‌کنیم. با سایبرنو همراه باشید.

 

۱۰ نشانه یک وبسایت امن

با اینکه شناسایی وبسایت‌های نا امن همیشه کار ساده‌ای نیست اما نشانه‌هایی وجود دارند که با دیدن آن‌ها در یک وبسایت می‌توانید با خیال راحت‌تری از خدمات آن وبسایت استفاده کنید. در زیر به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید وبسایت‌های ناامن و مشکوک را از وبسایت‌های امن و مطمئن تشخیص دهید و ۱۰ نشانه یک وبسایت امن را برای شما توضیح می‌دهیم. 

 

۱- شروع آدرس وبسایت با HTTPS

 در صورتی که URL وبسایت با https (به جای http) شروع شود، آن وبسایت درخواست‌های داده و پاسخ‌های کاربر را رمزنگاری می‌کند. به عبارت ساده‌تر، با این کار امکان سرقت داده‌ها کمتر می‌شود. این موضوع، به ویژه در هنگام خریدهای اینترنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هرگز نباید اطلاعات کارت بانکی خود را در وبسایت‌هایی که آدرس آن‌ها با https شروع نمی‌شود، وارد کنید.

 

۲- وضعیت امنیتی و آیکون قفل در نوار آدرس

 

آدرس وبسایت امن

 

مرورگرهای پرکاربرد نیز ابزارهایی پیش‌فرض برای محافظت از شما در مقابل وبسایت‌های ناامن دارند. در صورتی که در سمت چپ نوار آدرس، آیکون قفل را می‌بینید، این معنی را می‌دهد که آن وبسایت امن است. مرورگر گوگل کروم یکی از امن‌ترین مرورگرهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

۳- درست بودن آدرس وبسایت

هکرها در طراحی وبسایت‌ها برای انجام اقدامات خرابکارانه خود مهارت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و گاهی اوقا، شناسایی وبسایت‌های ناامن کمی دشوار است. یکی از تکنیک‌های رایج هکرها برای فریب کاربران انتخاب URL شبیه به URL یک وبسایت معتبر است. برای مثال به URL زیر توجه کنید:

sep.shaparakpay.ir

آدرس بالا شبیه به دامنه shaparak.ir است که از آن برای پرداخت‌های اینترنتی استفاده می‌شود. وقتی URL بالا را در مرورگر وارد کنید با پیام زیر مواجه می‌شوید:

 

هشدار ناامن بودن وبسایت در کروم

 

همانطور که می‌بینید، آدرس shaparakpay.ir امن نیست و احتمالا با هدف سرقت اطلاعات بانکی کاربران طراحی شده است. بنابراین در هنگام انجام هرگونه فعالیتی با هر وبسایتی، به درستی آدرس آن دقت داشته باشید.

 

۴- نظرات مثبت کاربران

اگر قبلا از یک سرویس آنلاین استفاده نکرده‌اید، پیش از استفاده از آن سرویس به نظرات کاربرانی که قبلا با آن کار کرده‌اند، توجه داشته باشید. البته همیشه نظرات کاربران در خود وبسایت معیار مطمئنی برای امن بودن آن وبسایت و ارائه خدمات مطلوب از طرف آن نیستند و بهتر است که در وبسایت‌های دیگر، نظرات کاربران را نسبت به وبسایتی که می‌خواهید از آن خرید یا هر نوع خدمات دیگری را دریافت کنید، ببینید.

 

۵- داشتن نماد اعتماد الکترونیکی

 

نماد اعتماد الکترونیکی

 

وبسایت‌های معتبر، معمولا دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند که می‌توانید آن را در پایین صفحه اصلی ببینید. انواع مختلفی نماد اعتماد الکترونیک برای وبسایت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین در ایران صادر می‌شود که از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به «نماد اعتماد الکترونیک» و «عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» اشاره کرد. البته، فقط به دیدن نشانی اعتماد الکترونیکی در انتهای صفحه اکتفا نکنید، بلکه این نشان‌ها باید قابل کلیک کردن باشند و به وبسایت‌های معتبر صادرکننده آن‌ها لینک شوند. در صورتی که وبسایتی فقط عکسی از یک نشانی اعتماد الکترونیکی را داشت، هرگز به آن اعتماد نکنید!

 

۶- محتوای ارزشمند و توجه به نکات نگارشی

وسایت‌های معتبر توجه زیادی به فراهم آوردن محتوای ارزشمند با رعایت کامل نکات نگارشی دارند اما مجرمین سایبری و هکرها که می‌خواهند به شما ضربه بزنند به این نکات توجه نمی‌کنند. یکی دیگر از دلایل اعتبار وبسایت‌های دارای محتوای ارزشمند و منحصر به فرد این است که تولید و انتشار چنین محتوایی نیازمند سرمایه‌گذاری است و معمولا مجرمین سایبری که می‌خواهند از شما سرقت کنند، هزینه‌ای برای کسب اعتبار و ارائه محتوای ارزشمند به شما نمی‌کنند.

 

۷- مشکل نداشتن وبسایت در گزارش Google Safe Browsing

گوگل سرویسی به نام Google Safe Browsing دارد که به شما در شناسایی وبسایت‌های ناامن کمک می‌کند. برای استفاده از این سرویس تنها کافی است که URL وبسایت مورد نظر خود را به طور کامل کپی و آن را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. در صورتی که آن وبسایت مشکلی داشته باشد، گوگل آن را به شما گزارش خواهد کرد. 

 

۸- سیاست حفاظت از حریم خصوصی کاربر

یکی از نشانه‌های وبسایت‌های معتبر و قانونی، اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه در رابطه با حفاظت از حریم خصوصی کاربران (Privacy Policy) است. تمامی وبسایت‌های معتبر باید این بخش را داشته باشند و معمولا می‌توانید لینک آن را در پایین صفحه اصلی یا در سربرگ‌های وبسایت پیدا کنید. وبسایت‌هایی که این بخش را نداشته باشند، قابل اعتماد نیستند. همچنین، فقط داشتن بخش Privacy Policy کافی نیست و شما باید سیاست‌های وبسایت‌ها در مورد حفاظت از داده‌های خود را به دقت بخوانید.

 

۹- نبود تبلیغات زیاد در وبسایت

یکی از نشانه‌های وبسایت‌های غیرمعتبر و ناامن، وجود تبلیغات یا Adهای زیاد است. وبسایت‌هایی که می‌خواهند به هر قیمتی، حتی به قیمت خراب کردن تجربه کاربری بازدیدکنندگان خود، درآمد داشته باشند، قابل اطمینان نیستند. 

 

۱۰- اطلاعات تماس معتبر

 

اطلاعات تماس وبسایت امن

 

آخرین موردی که در این مقاله می‌خواهیم به عنوان نشانه‌ای از وبسایت امن به شما معرفی کنیم، داشتن اطلاعات تماس معتبر مثل آدرس، شماره تماس و ایمیل است. همچنین وبسایت‌های معتبر به خوبی از کاربران خود پشتیبانی می‌کنند و سوالات آن‌ها را پاسخ می‌دهند. برای اعتبار سنجی اطلاعات تماس یک وبسایت می‌توانید پیش از استفاده از خدمات آن، از کانال‌های ارتباطی بخش «تماس با ما» یا همان contact us با بخش پشتیبانی آن وبسایت تماس بگیرید.

 

جمع‌بندی

با توجه به حجم بالای تهدیدات سایبری که این روزها کاربران ایرانی با آن مواجه هستند، توجه به نکات امنیت سایبری در هنگام بازدید از وبسایت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به شما گفتیم که ۱۰ نشانه یک وبسایت امن چیست و چطور می‌توانید وبسایت‌های معتبر را از وبسایت‌های غیرمعتبر و ناامن تشخیص دهید.

تاریخ انتشار: 1401/11/17
تاریخ بروزرسانی: 1401/12/11
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.