تست نفوذ وب: چرا و چگونه؟ راهنمای ۱۴۰۳

تست نفوذ وب: چرا و چگونه؟ راهنمای ۱۴۰۳

امروزه، تقریبا هر سازمانی، در هر مقیاسی، وبسایت خودش را دارد و از شرکت‌های خصوصی گرفته تا ادارات دولتی، برای برقراری ارتباط با مشتریان یا ارباب رجوعان خود، وابسته به وبسایت‌هایشان هستند. با این حال، در صورتی که وبسایت سازمانی دارای آسیب‌پذیری یا حفره‌ای امنیتی باشد، می‌تواند به مانند دروازه‌ای برای نفوذ هکرها و دسترسی آن‌ها به سرورها و شبکه سازمان عمل کند.

همچنین، هکرها تنها با هک کردن وبسایت یک سازمان می‌توانند با انتشار محتوای جعلی در وبسایت، اعتبار سازمان را زیر سوال ببرند و مشکلات عدیده‌ای را نه تنها برای سازمان، بلکه برای مشتریان و ارباب‌رجوعان آن سازمان ایجاد کنند.

بنابراین، ضرورت دارد که هر سازمانی، در هر مقیاسی، نسبت به امنیت وبسایت خودش اطمینان حاصل کند. یکی از ضروریات داشتن وبسایتی امن، اجرای دوره‌ای تست نفوذ وب (web penetration testing) است. با سایبرنو همراه باشید تا هر آنچه که نیاز دارید، در رابطه با این نوع تست نفوذ بیاموزید.

 

عناوینی که در ادامه می‌خوانید:

تست نفوذ وب (web penetration testing) چیست؟

چرا تست نفوذپذیری وب ضروری است؟

بهترین پروتکل تست نفوذپذیری وب

چرا تست نفوذ وبسایت خود را به سایبرنو بسپارید؟

 


تست نفوذ وب (web penetration testing) چیست؟

تست نفوذ وب، فرایندی سیستماتیک برای ارزیابی امنیت و نفوذپذیری یک وبسایت با شبیه‌سازی یک حمله سایبری واقعی است. هدف این حمله شبیه‌سازی شده، یافتن آسیب‌پذیری‌ها یا حفره‌های امنیتی است که هکرها می‌توانند از آن‌ها برای هک کردن وبسایت یا بدتر از آن، نفوذ به شبکه سازمان استفاده کنند. سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی این آسیب‌پذیري‌ها، پیش از اینکه مورد حمله هکری قرار بگیرند، نسبت به رفع کردن آن‌ها اقدام کنند.

این فرایند شامل تکنیک‌ها و ابزارهایی است که یک حمله سایبری واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند و می‌تواند به صورت خودکار یا دستی انجام شود. بدین ترتیب، هر حفره امنیتی، پیش از اینکه مورد سوء استفاده هکرها قرار بگیرد، شناسایی می‌شود.


چرا تست نفوذپذیری وب ضروری است؟

 

 

هر سازمانی، در هر مقیاسی که دارای وبسایت باشد، باید تست نفوذ وب را انجام دهد. از مهم‌ترین دلایل اهمیت تست نفوذ وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- حفاظت از داده‌های حساس

معمولا، وب سرورها حاوی داده‌های حساسی مثل داده‌های شخصی کاربران، داده‌های تراکنش‌های مالی و داده‌های مالکیت معنوی هستند. هر نوع نفوذی به وب سرورها می‌تواند منجر به سرقت این اطلاعات حساس، خسارت‌های مالی و زیر سوال رفتن اعتبار سازمان شود.

۲- پیشگیری از زیان‌های مالی

یک حمله سایبری موفق، به ویژه به وب سرورهای سازمان می‌تواند منجر به خسارت‌های مالی گسترده‌ای شود که حتی در بعضی موارد، ورشکستی سازمان را در پی دارد.

۳- زیر سوال رفتن اعتبار سازمان

هک شدن وبسایت سازمان می‌تواند اعتبار سازمان را به شدت خدشه‌دار کند. در صورتی که هکرها، وب سرورهای سازمانی را در اختیار بگیرند، می‌توانند هر نوع محتوایی در وبسایت سازمان منتشر کنند. بدین ترتیب، امکان آسیب‌زدن به اعتبار سازمان یا سوء استفاده از اعتبار سازمان برای کلاهبرداری یا انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد که گاهی اوقات دامنه آسیب آن، به امنیت ملی هم می‌رسد.


چطور تست نفوذ وب انجام دهیم؟

برای انجام تست نفوذ وب، می‌توانید با سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات امنیت سایبری مانند سایبرنو، قرارداد ببندید. چنین سازمان‌هایی، با در اختیار داشتن هکرهای کلاه‌سفید (هکرهای قانونی)، می‌توانند تست نفوذ وب را برای شما انجام دهند. معمولا، در پایان تست نفوذ وب، گزارشی از آسیب‌پذیري‌های یافت‌شده و پیشنهاداتی برای رفع این آسیب‌پذیری‌ها ارائه می‌شود.

هکرهای کلاه سفید، کاملا گزینش شده هستند و هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با کارفرما انجام نمی‌دهند. شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به امنیت داده‌های خود، کار تست نفوذ وب را به یک تیم معتبر و دارای مجوز افتا مانند شرکت سایبرنو بسپارید.

 

بهترین پروتکل تست نفوذپذیری وب

 

 

برای اینکه تست نفوذ وب را به صورت درست و اصولی انجام دهید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

تست نفوذ دوره‌ای: تست نفوذ باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا در صورت هرگونه تغییری در وبسایت، مانند آپدیت‌ها و اضافه شدن افزونه‌های جدید، آسیب‌پذیری‌های بالقوه، شناسایی و برطرف شوند. گذشته از این، امنیت سایبری و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های حمله به سرعت در حال تکامل هستند و حتی اگر وبسایت شما تغییری نکرده باشد، همواره احتمال شناسایی آسیب‌پذیری‌های جدیدی در هر دور تست نفوذ وجود دارد.

  • تست نفوذ دستی: با اینکه تست نفوذ خودکار ابزاری قدرتمند برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها است اما برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های بسیار پیچیده (و گاهی اوقات بسیار ساده!) به تست نفوذ دستی توسط هکرهای کلاه‌سفید نیاز دارید.
  • تست نفوذ در حالت استیجینگ: برای جلوگیری از خدمات‌رسانی به مشتریان و ارباب‌رجوعان در مدت زمان تست نفوذ (که ممکن است چندین روز به طول بیانجامد) ضرورت دارد که تست نفوذ وب در حالت استیجینگ (staging) انجام شود.
  • برای رفع آسیب‌پذیری‌ها اقدام کنید: یافتن آسیب‌پذیری‌ها و حفرات امنیتی در وبسایت شما تنها یک مرحله است و پس از یافتن آسیب‌پذیری‌ها، حتما باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید. طبیعی است که برطرف کردن بعضی از آسیب‌پذیری‌ها، در اولویت بالاتری نسبت به برطرف کردن دیگر آسیب‌پذیری‌ها قرار دارد.
  • همکاری با تیم تست نفوذ: برای اجرای موفق تست نفوذ وب، کارکنان سازمان شما باید در هماهنگی کامل با هکرهای کلاه‌سفید باشند و همکاری‌های لازم را با آن‌ها انجام دهند.


چرا تست نفوذ وبسایت خود را به سایبرنو بسپارید؟

 

 

شرکت سایبرنو، یکی از بهترین شرکت های امنیت سایبری در ایران است که محصولات و خدمات گسترده‌ای را در حوزه امنیت سایبری و امنیت شبکه ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین خدمات شرکت سایبرنو می‌توان به اجرای تست نفوذ، تحلیل بدافزار، امن‌سازی و پاسخ به تهدیدات اشاره کرد.

سایبرنو با تبعیت از استانداردهای OWASP برای تست نفوذ و با داشتن مجوز افتا برای اجرای تست نفوذ در ایران، گزینه بسیار مناسبی برای انجام تست نفوذ وب سازمان‌های دولتی و خصوصی است. هکرهای کلاه‌سفید سایبرنو کاملا گزینش شده هستند و با مهارت‌های ارتباطی خوبی که دارند، می‌توانند همکاری‌های لازم را با پرسنل سازمان شما برای اجرای هر چه بهتر تست نفوذ داشته باشند.

همچنین، در پایان تست نفوذ وب، سایبرنو پیشنهاداتی برای برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های کشف شده به شما ارائه خواهد شد.

 

تاریخ انتشار: 1403/06/07
تاریخ بروزرسانی: 1403/06/11
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.