اختلال اینترنت جهانی یا اختلال ویندوز؟ نگاهی بر اتفاق جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳

اختلال اینترنت جهانی یا اختلال ویندوز؟ نگاهی بر اتفاق جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳

اختلال اینترنت جهانی در روز جمعه ۲۹ تیرماه منجر به بی‌نظمی‌های گسترده‌ای در سطح جهان شد که سبب وقفه‌ای در فعالیت‌های بسیاری از سازمان‌ها در سطح دنیا شد و مشکلات و خسارت‌های متعددی را به همراه آورد. همچنین، هکرها، این اختلال در سامانه‌های IT را غنیمت شمردند و حملات سایبری گسترده‌ای در سرتاسر دنیا رخ داد. در اینجا، اتفاقات روز جمعه و دلیل اختلال جهانی اینترنت را مرور خواهیم کرد. با سایبرنو همراه باشید.

 

آنچه  در ادامه می‌خوانید :

اختلال اینترنت یا اختلال IT؟ دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

دلیل اختلال IT جهانی چه بود؟

این اختلال IT چه تبعاتی داشت؟

واکنش‌ها به اختلال جهانی IT


اختلال اینترنت یا اختلال IT؟ دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

با اینکه بسیاری از خبرگزاری‌های بین‌المللی در روز حادثه و پس از آن از این اتفاق تحت عنوان اختلال اینترنت جهانی یاد کردند، اما باید خاطرنشان کنیم که این رخداد، ربطی به اینترنت نداشت. در واقع، تمامی اتصالات اینترنت در سرتاسر دنیا برقرار بود، شبکه جهانی اینترنت مطابق معمول کار خودش را می‌کرد و جریان اطلاعات، برقرار بود.

در واقع، این اتفاق به دلیل اختلالی در سیستم عامل ویندوز ایجاد شد و وبسایت‌ها، فرودگاه‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و بانک‌ها را در سرتاسر دنیا، از ایالات متحده گرفته تا اروپا، چین، نیوزیلند و ... را با مشکل مواجه کرد و مهندسان IT این سازمان‌ها قادر به ریبوت کردن سیستم‌ها نبودند. این اتفاق با نمایش «صفحه آبی مرگ» (blue screen of death) در کامپیوترهای ویندوز همراه بود.

به دنبال این اتفاق، دسترسی فرودگاه‌ها به سامانه‌های بلیط‌فروشی قطع شد و صف‌هایی طولانی در فرودگاه‌های سرتاسر دنیا شکل گرفت. همچنین، بانک‌ها نمی‌توانستند به مشتریان خودشان خدمات بدهند و پخش بعضی از شبکه‌های تلویزیونی متوقف شد.


دلیل اختلال IT جهانی چه بود؟

 

شرکت امنیت سایبری CrowdStrike اعلام کرد که حادثه پیش‌آمده به دلیل یک آپدیت نرم‌افزاری معیوب بود که سیستم عامل ویندوز را از دسترس خارج کرد و سبب نمایش «صفحه آبی مرگ» شد. همچنین، حساب مایکروسافت ۳۶۵ در شبکه اجتماعی ایکس نیز اعلام کرد که این کامپیوترهای ابری مایکروسافت ۳۶۵ تحت تأثیر این آپدیت معیوب نرم‌افزار CrowdStrike Falcon Sensor قرار گرفته‌اند و هشدار داد که ممکن است سبب شود تا کامپیوترها امکان ریبوت شدن نداشته باشند و در وضعیت صفحه آبی مرگ گیر کنند.

جرج کورتز (George Kurtz)، مدیر اجرایی این شرکت امنیت سایبری، اعلام کرد که اختلال IT ایجادشده به دلیل آپدیت نرم‌افزاری معیوب، برطرف شده است. مایکروسافت نیز CrowdStrike را مسئول اختلال پیش‌آمده دانست و اعلام کرد که مشکل حل شده است.

کورتز در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که کارکنان این شرکت به طور فعالانه در حال همکاری با مشتریانی هستند که تحت تأثیر آپدیت معیوب منتشر شده برای هاست‌های ویندوز قرار گرفته‌اند. او بیان کرد که هاست‌های لینوکس و مک تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند.

آپدیت معیوب، مربوط به نرم‌افزار فالکون (Falcon) است که در واقع، نوعی سامانه تشخیص و پاسخ نقطه پایانی (EDR) محسوب می‌شود. این سامانه امنیت سایبری، برای شناسایی و خنثی‌سازی تهدیدات سایبری در دستگاه‌های نقطه پایانی متصل به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این اختلال IT چه تبعاتی داشت؟

 

به گزارش خبرگزاری ایندپندنت، این گزارش سبب شد تا ۸.۵ میلیون کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز (کمتر از یک درصد از کامپیوترهای ویندوزی دنیا) تحت تأثیر قرار بگیرند. متخصصان IT می‌گویند که اگرچه مشکل بلافاصله حل شد و خیلی از کامپیوترها ریبوت شدند اما ممکن است بازیابی کامپیوترها برای بعضی از سازمان‌ها تا هفته‌ها طول بکشد.

این اختلال گسترده سبب تأخیر در پروازها و کنسل شدن بسیاری از پروازها شد و بانک‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و کسب و کارها را در سرتاسر دنیا، تحت تأثیر قرار داد. بر اساس آمار منتشر شده، ۷۰۰۰ پرواز در روز جمعه کنسل شد که شامل ۶.۲ درصد از کل پروازهای آن روز بود.

همچنین، به دنبال این اختلال، یک سوم زنجیره تأمین داروی انگلستان با مشکل مواجه شد و بیمارستان‌ها در سرتاسر این کشور دچار مشکل شدند.

به گفته پلیس مرزی ایالات متحده، پر رفت و آمد‌ترین مرز دنیا یعنی مرز بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک به دنبال این اختلال IT جهانی با مشکلاتی مواجه شده و عبور از این مرز بسیار کند شده و صف‌های طولانی شکل گرفته است.

شرکت‌های پستی FedEx و UPS نیز اختلال در خدمات‌رسانی خود را به دلیل این مشکل جهانی اعلام کردند و بیان داشتند که احتمال تأخیرهای قابل توجه در رسیدن بعضی از بسته‌های پستی به مقاصد وجود دارد. همچنین، ظاهرا مشکلاتی در پرداخت اپل (Apple Pay) نیز در فروشگاه‌ها ایجاد شد. گذشته از این‌ها، بسیاری از بیمارستان‌های بزرگ در ایالات متحده، عمل‌های جراحی غیرضروری را به تعویق انداختند.


واکنش‌ها به اختلال جهانی IT

 

این اختلال جهانی در سامانه‌های IT که تبعات گسترده‌ای را به همراه داشت، با واکنش‌های مختلفی از سوی شخصیت‌های مطرح جهان و کارشناسان امنیت سایبری همراه بود. ایلان ماسک در شبکه اجتماعی X، این رخداد را «بزرگ‌ترین شکست IT در تاریخ» نامید. همچنین، کارشناسان IT و امنیت سایبری از سرتاسر دنیا بر آسیب‌پذیری سامانه‌های IT در دنیا تأکید و بیان کردند که باید راهکارهایی برای پایداری بیشتر سامانه‌های IT اندیشیده شود.

ادامه دارد ...

 

تاریخ انتشار: 1403/05/01
تاریخ بروزرسانی: 1403/05/01
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.