آموزش OwnCloud؛ نصب و امن‌سازی آن با محصولات سایبرنو

آموزش OwnCloud؛ نصب و امن‌سازی آن با محصولات سایبرنو

مطمئنا تاکنون از سامانه‌هایی همچون Google Drive، Dropbox و One Drive برای آپلود و اشتراک‌گذاری فایل‌های خود در فضای اینترنت استفاده کرده‌اید. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد استفاده از این سامانه‌ها وجود دارد این است که فایل‌های آپلودشده در این سامانه‌ها بر روی سرورهای خارجی ذخیره می‌گردند و ما کنترل خاصی بر روی آن نداریم. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش ownCloud که نوعی سامانه اشتراک‌گذاری فایل روی سرورهای داخلی است. برای یادگیری ownCloud و نحوه امن‌سازی آن با محصولات سایبرنو با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ownCloud چیست؟

آموزش ownCloud؛ نصب و راه‌اندازی

سایر تنظیمات ownCloud

امنیت ownCloud شما با پویشگر چندموتوره سایبرنو


ownCloud چیست؟

سامانه متن‌باز ownCloud، نوعی سامانه اشتراک‌گذاری فایل است که فایل‌های شما را روی سرورهای داخلی ذخیره می‌کند و می‌تواند جایگزینی بسیار مناسبی سامانه‌های خارجی اشتراک‌گذاری فایل باشد. با توجه به اینکه این سامانه متن‌باز است، از لحاظ حفظ حریم خصوصی و امنیت، بسیار مطمئن به نظر می‌رسد. گذشته از این، شما می‌توانید سامانه ownCloud را روی سرور شخصی نصب کنید تا فایل‌های شما درون سرور شخصی شما نگهداری و ذخیره شوند و کنترل کامل و دقیقی روی آن‌ها داشته باشید.

اولین نسخه از سامانه ownCloud مبتنی بر زبان PHP در سال 2010 توسط تیمی از توسعه‌دهندگان متن‌باز با مدیریت Frank Karlitschek ارائه شد. بعدها و در سال 2016، توسعه‌دهندگان ownCloud اختلافاتی با تیم مدیریت و تجاری شرکت پیدا کردند و در نتیجه از شرکت جدا شدند و محصول دیگری مبتنی بر ownCloud با نام NextCloud ارائه دادند.

امروزه با اینکه دو سامانه ownCloud و NextCloud شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و در واقع مبتنی بر یک کد مشترک توسعه داده شده‌اند، اما توسعه دهندگان NextCloud بیشتر تلاش کرده‌اند تا سامانه‌ای جامع برای برطرف کردن یکجای تمامی نیازمندی‌های هر سازمان توسعه دهند که تنها سامانه‌ای برای اشتراک‌گذاری فایل نباشند. در مقابل، ownCloud تنها نوعی سامانه اشتراک‌گذاری فایل است و نسبت به NextCloud، تمرکز بیشتری روی امنیت و پیاده‌سازی قابلیت‌های امنیتی همانند رمزگذاری فایل‌ها دارد.

مقاله مرتبط: برای مطالعه آموزش NextCloud کلیک کنید.

در زیر می‌توانید نمایی از سامانه ownCloud را ببینید:

 

ownCloud

 

آموزش ownCloud؛ نصب و راه‌اندازی

برای نصب و راه‌اندازی ownCloud لازم است که ابتدا سیستم عامل Ubuntu Server 22.04 را روی یک ماشین مجازی یا یک سیستم واقعی نصب کنید. سپس، با توجه به اینکه  ownCloudبا استفاده از زبان PHP توسعه داده شده است، باید PHP 7.4‌ را روی وب‌سروری همانند Apache نصب و از آن برای اجرای ownCloud استفاده کنید. جهت نصب PHP و Apache‌ دستورات زیر را اجرا کنید:

sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php -y
sudo apt update && sudo apt upgrade
apt install -y  apache2  libapache2-mod-php7.4  mariadb-server openssl redis-server wget  php7.4 php7.4-imagick php7.4-common php7.4-curl  php7.4-gd php7.4-imap php7.4-intl php7.4-json  php7.4-mbstring php7.4-gmp php7.4-bcmath php7.4-mysql  php7.4-ssh2 php7.4-xml php7.4-zip php7.4-apcu php7.4-redis php7.4-ldap php-phpseclib

در مرحله بعد باید یک پایگاه داده و کاربر جدید در MySQL بسازید. برای این کار دستورات زیر را وارد کنید ( به جای owncloudpass می‌توانید پسورد دلخواه خود را وارد کنید):

sudo mysql -u root -e "CREATE DATABASE owncloud;"
sudo mysql -u root -e "CREATE USER 'owncloud'@'localhost' IDENTIFIED BY 'owncloudpass';"
sudo mysql -u root -e "GRANT ALL PRIVILEGES ON owncloud.* TO 'owncloud'@'localhost';"
sudo mysql -u root -e "FLUSH PRIVILEGES;"

حالا می‌توانید آخرین نسخه ownCloud را دانلود و آن را به مسیر /var/www/html منتقل کنید:

wget https://download.owncloud.com/server/stable/owncloud-complete-latest.tar.bz2
tar -xjf owncloud-complete-latest.tar.bz2
mv owncloud html
sudo rm -r /var/www/html
sudo mv html /var/www
sudo chown -R www-data. /var/www/html

حالا باید با دستورات زیر، ماژول gd را در PHP فعال کنید:

sudo phpenmod gd
sudo systemctl restart apache2.service

در این مرحله، چنانچه آدرس IP ماشینی که ownCloud را روی آن نصب کرده‌اید، وارد کنید، صفحه تنظیمات اولیه ownCloud همانند شکل زیر نمایش داده می‌شود:

 

تنظیمات اولیه ownCloud

 

در این صفحه باید نام کاربری و رمز عبور اکانت مدیریتی  ownCloud را تنظیم و در پایین صفحه باید اطلاعات پایگاه داده را وارد کنید. مطابق دستوراتی که در بالا وارد کرده‌اید، نام کاربری پایگاه داده شما برابر با owncloud، رمز عبور آن برابر با owncloudpass و نام پایگاه داده نیز برابر با owncloud است.

با انجام این کار نصب ownCloud‌ به اتمام می‌رسد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

 نام کاربری و رمز عبور اکانت مدیریتی  ownCloud

 

سایر تنظیمات ownCloud

بعد از نصب ownCloud با توجه به نیازمندی‌های خود می‌توانید دیگر تنظیمات را انجام دهید. برخی از مهمترین این تنظیمات به شرح زیر هستند:

  • در این آموزش  ownCloudرا روی HTTP‌ اجرا کرده‌ایم، توصیه می‌شود با راه‌اندازی یک VirtualHost از نوع HTTPS در Apache، ownCloud را روی HTTPS اجرا کنید تا امنیت بالاتری داشته باشد و ارتباط کاربران با ownCloud رمزگذاری شود.
  • چنانچه می‌خواهید کاربران سازمان شما از طریق حساب LDAP یا Active Directory خود از ownCloud استفاده کنند، می‌توانید تنظیمات مرتبط با آن را انجام دهید.
  • اگر تعداد کاربران سامانه ownCloud زیاد است، ممکن است نیاز به یک سری تنظیمات جهت افزایش کارایی ownCloud داشته باشید، برخی از مهم‌ترین تنظیمات کارایی در اینجا مستند شده است:

https://doc.owncloud.com/server/next/admin_manual/configuration/server/oc_server_tuning.html

 

امنیت ownCloud شما با پویشگر چندموتوره سایبرنو

شما می‌توانید با استفاده از سامانه پویشگر چندموتوره سایبرنو (MultiScanner یا MultiAV) یا سامانه کیوسک امن سایبرنو (نسخه نرم‌افزاری) تجربه امن‌تری از ownCloud داشته باشید. با نصب افزونه پویشگر چند موتوره سایبرنو روی ownCloud خود (یا نصب نسخه شخصی‌شده سایبرنو) کلیه فایل‌ها و داده‌های آپلودی به  ownCloud توسط چندین ضدویروس و سامانه‌های امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا احیانا حاوی بدافزار یا خطرات امنیتی دیگر نباشد. نمایی از تجمیع محصولات سایبرنو با سامانه ownCloud در ویدئو زیر نمایش داده شده است:

 

تاریخ انتشار: 1403/02/04
تاریخ بروزرسانی: 1403/02/12
user avatar
نویسنده: امیر گوران اوریمی هم‌بنیان‌گذار سایبرنو
امیر گوران بیش از 15 سال در حوزه تحلیل بدافزار و مهندسی معکوس در سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس به طور تخصصی فعالیت می‌کند. وی هم‌بنیان‌گذار ۲ شرکت دانش‌بنیان در حوزه امنیت سایبری (سایبرنو و بیت‌بان) و یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه مهندسی معکوس سخت‌افزار می‌باشد. رتبه دوم المپیاد کامپیوتر، رتبه دوم جشنواره بین‌المللی خوارزمی، برنده ‌Bug Bounty از چند شرکت تولیدکننده ضدویروس خارجی و نشر چندین کتاب و مقاله در حوزه امنیت سایبری از دیگر دست‌آوردهای وی می‌باشد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.