آنتی دیداس (Anti-DDoS) چیست؟ ۵ آنتی دیداس برتر دنیا

آنتی دیداس (Anti-DDoS) چیست؟ ۵ آنتی دیداس برتر دنیا

حمله دیداس (DDoS) از رایج‌ترین حملات سایبری است که می‌تواند سرورهای سازمان شما را از دسترس خارج کند و سبب اختلال در وبسایت و سرویس‌های آنلاین شما شود. با استفاده از ابزارهایی مثل فایروال‌ها و کپچا می‌توان تا حدی با حملات DDoS مقابله کرد اما بهترین روش برای مقابله با این نوع حملات، استفاده از راهکارهای ضد دیداس (Anti-DDoS) است. در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که آنتی دیداس چیست و بهترین راهکارهای ضد دیداس کدامند. با سایبرنو همراه باشید.

 

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانید:

راهکار آنتی دیداس (Anti-DDoS) چیست؟

انواع راهکارهای آنتی دیداس

معرفی بهترین راهکارهای آنتی دیداس

سوالات پرتکرار

 

راهکار آنتی دیداس (Anti-DDoS) چیست؟

راهکارهای ضد DDoS ابزارهایی هستند که برای مقابله با حمله دیداس طراحی شده‌اند. در این نوع حمله سایبری، از یک بات نت برای ارسال حجم بسیار بالایی ترافیک به یک سرور هدف استفاده می‌شود تا در نهایت با اشباع توان پاسخ‌گویی سرور هدف به حجم بالای درخواست‌ها، آن سرور از دسترس خارج شود. با استفاده از این تکنیک می‌توان وبسایت‌ها و سرویس‌های آنلاین را از دسترس خارج کرد یا حداقل، سبب اختلال در آن‌ها شد.

حملات دیداس به دلیل سادگی اجرا، گستردگی بسیار زیادی دارند و با انگیزه‌های بسیار مختلفی مثل انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی گاهی اوقات تنها با اهداف مجرمانه انجام می‌شوند. بنابراین، ابزارهای خاصی تحت عنوان ضد دیداس توسعه پیدا کرده‌اند که می‌توانند با شناسایی و تضعیف حملات دیداس، از سرورهای شما محافظت کنند. این ابزارها از تکنیک‌های مختلفی مثل فیلتر کردن ترافیک، ریت لیمیتینگ (rate limiting)، لیست‌های اعتبار IP و ... استفاده می‌کنند.

در صورتی که سازمان شما در معرض حملات دیداس قرار دارد، استقرار یک راهکار آنتی دیداس مطمئن، یکی از گام‌های اصلی امن سازی شبکه برای سازمان شما محسوب می‌شود که اگرچه می‌تواند هزینه‌بر باشد، اما می‌تواند جلوی خسارت‌های بسیار سنگینی را بگیرد و به نوعی سازمان شما را در مقابل چنین حملاتی، بیمه کند.

 

انواع راهکارهای آنتی دیداس

راهکارهای ضد دیداس به صورت سخت‌افزار on-premise، به صورت سرویس ابری یا به صورت ترکیبی از هر دو که به آن هیبریدی گفته می‌شود، پیاده‌سازی کرد. انتخاب هر کدام از این روش‌های پیاده‌سازی، به نیازمندی‌های خاص سازمان شما بستگی دارد.

۱- ضد دیداس on-premise

این نوع از راهکارهای آنتی DDoS سخت‌افزارهایی هستند که درون شبکه سازمان نصب می‌شوند و سطح بالایی از کنترل و سفارشی‌سازی را برای تطبیق با نیازمندی‌های سازمان شما فراهم می‌آورند. با این حال، قیمت راهکارهای ضد دیداس on-premise می‌تواند کمی بالا باشد. همچنین، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، خرید مدل‌های پیشرفته این دستگاه‌ها از بهترین شرکت های امنیت سایبری جهان، چالش‌های خودش را برای سازمان‌های ایرانی دارد. گذشته از این، راهکارهای آنتی دیداس on-premise نیاز به نگهداری دارند و در مقابل حملات دیداس بسیار گسترده از مقاومت کافی برخوردار نیستند.

۲- آنتی دیداس ابری

راهکارهای ضد دیداس ابری (cloud-based) از منابع یک ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری برای مقابله با حملات دیداس علیه سازمان شما استفاده می‌کنند. ضد دیداس‌های ابری نسبت به آنتی دیداس‌های سخت‌افزاری، مقیاس‌پذیرتر و ارزان‌تر هستند اما امکان سفارشی‌سازی کمتری دارند.

۳- Anti-DDoS هیبرید یا ترکیبی

در این راهکارهای ضد دیداس از یک سخت‌افزار on-premise برای دفع حملات دیداس دارای گستردگی کمتر و از یک راهکار ابری برای مقابله با حملات بزرگ‌-مقیاس و پیچیده استفاده می‌‌شود.

 

معرفی بهترین راهکارهای آنتی دیداس

اما چطور می‌توانیم با حملات دیداس مقابله کنیم و بهترین راهکارهای ضد دیداس کدامند؟ در این بخش، بهترین راهکاری ضد دیداس و ارائه‌دهندگان اصلی این راهکارهای آنتی دیداس را به شما معرفی می‌کنیم. همچنان با بلاگ سایبرنو همراه باشید.

۱- راهکارهای تضعیف دیداس (DDoS Migitation): این راهکارها به صورت خدماتی توسط تأمین‌کنندگان خدمات شبکه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های ابری و حتی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات امنیت شبکه ارائه می‌شوند.

۲- حفاظت دیداس کلودفلر (Cloudflare DDoS Protection): نوعی سرویس آنتی دیداس است که کلودفلر با استفاده از شبکه‌ای جهانی از سرورها آن را ارائه می‌دهد. این راهکار از سرورهای متعددی در سراسر جهان برای توزیع ترافیک و جذب حملات دیداس استفاده می‌کند. گذشته از این، راهکار حفاظت دیداس کلودفلر امکان بهینه‌سازی عملکرد، کاهش تأخیر و بهبود زمان بارگذاری اپلیکیشن و وبسایت را نیز دارد.

۳- حفاظت دیداس ایمپروا (Imperva DDoS Protection): یکی دیگر از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات ابری تضعیف دیداس است.

۴- حفاظت دیداس مایکروسافت آژور (Azure DDoS Protection by Microsoft): مایکروسافت به اپلیکیشن‌هایی که بر بستر سرویس ابری مایکروسافت آژور قرار دارند، خدمات حفاظت دیداس ارائه می‌دهد.

۵- دیگر تأمین‌کنندگان: تأمین‌کنندگان دیگری مثل Radware، Amazon Web Services و GCore راهکارهای ضد دیداس ارائه می‌کنند.

 

سوالات پرتکرار

۱- بهترین آنتی دیداس رایگان کدام است؟

کلودفلر، نوعی سرویس رایگان آنتی دیداس ارائه می‌دهد که می‌توان آن را بهترین نوع Anti-DDoS رایگان دانست. در کل، راهکارهای ضد دیداس معمولا برای ارائه‌دهندگان پرهزینه هستند و امکان ارائه رایگان آن‌ها وجود ندارد.

۲- سرور آنتی دیداس چیست؟

سرور آنتی دیداس نوعی سرور است که برای جذب حملات دیداس مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازمان‌ها می‌توانند با خرید این نوع سرویس از ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ، شدت حملات دیداس علیه سرورهای خود را کاهش دهند. همچنین، امکان اختصاص یک سرور on-premise درون سازمان خود برای جذب حملات دیداس را نیز دارید.

 

تاریخ انتشار: 1402/12/22
تاریخ بروزرسانی: 1402/12/22
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.