تصویب شد: همکاری وزارت ارتباطات با وزارت ارتباطات برای ارتقاء امنیت سایبری

تصویب شد: همکاری وزارت ارتباطات با وزارت ارتباطات برای ارتقاء امنیت سایبری

به گزارش خبرگزاری‌ ایرنا، روز سه‌شنبه دوم آبان ۱۴۰۲، جلسه‌ای علنی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این جلسه، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات مکلف شد تا برای تأمین امنیت سایبری کشور، با وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و پدافند غیر عامل همکاری کند و با کمک گرفتن از ظرفیت شرکت های امنیت سایبری دارای مجوزها و استانداردهای لازم از سازمان فناوری اطلاعات، امن‌سازی و ارزیابی سالانه امنیت سایبری دستگاه‌های کشور را بر اساس استانداردهای تعیین شده از طرف کمیته دائمی پدافند غیر عامل، بر عهده بگیرد.

این کار با هدف تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی مکانیسم‌های عمومی و دستگاهی و به منظور امن‌سازی و بهبود تاب‌آوری و نیز کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و سرمایه‌های کشور و همچنین، محافظت از منافع کشور و مردم در مقابل تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی، پرتویی، الکترومغناطیسی و نظامی، انجام می‌شود.

متأسفانه در یک سال خیر، حملات سایبری متعددی علیه سازمان‌ها و زیرساخت‌های کشور انجام شده که اگرچه بسیاری از آن‌ها دفع شده است، اما تعداد قابل توجهی از این حملات، آسیب‌های مالی و امنیتی متعددی بر جای گذشته‌اند که از آن جمله می‌توان به حملات سایبری اخیر علیه وزارت علوم و به سرقت رفتن تعداد زیادی سند محرمانه و هک سازمان ثبت احوال و به سرقت رفتن اطلاعات بیش از ۱۳۰ میلیون شهروند ایرانی اشاره کرد.

در شرایطی که کشور ما به دلایل ژئوپولتیکی همواره یکی از اهداف اصلی حملات هکری بوده و این حملات در سال‌های اخیر تشدید شده است اما چالش‌های زیادی پیش روی تأمین امنیت سایبری سازمان‌های دولتی و خصوصی در کشور ما وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- وضعیت نابسمان اینترنت، محدودیت‌های اینترنتی و استفاده عمومی از VPNهای بعضا ناامن
۲- کمبود نیروی تخصصی به دلیل سیل مهاجرت نخبگان به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات
۳- تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و چالش‌های پیش روی سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور برای دسترسی به ابزارها و سرویس‌های امنیت سایبری بین‌المللی

خوشبختانه، با وجود همه این محدودیت‌ها در سال‌های اخیر چندین شرکت دانش بنیان امنیت سایبری در ایران راه‌اندازی و موفق به ارائه تعدادی محصول بومی امنیت سایبری شده‌اند که حتی در بعضی از موارد، می‌توانند با محصولات خارجی نیز رقابت کنند.

 

تاریخ انتشار: 1402/08/06
تاریخ بروزرسانی: 1402/08/06
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.