هک وزارت علوم در ادامه سریال هک شدن سازمان‌های دولتی

هک وزارت علوم در ادامه سریال هک شدن سازمان‌های دولتی

آیا هک وزارت علوم توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی صحت دارد؟ واکنش وزارت علوم به این ادعا چه بود؟ در این گزارش خبری، با جزئیات هک شدن وزارت علوم و دیگر سازمان‌های دولتی آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، روز اول مهر ۱۴۰۲، گروه هکری «قیام تا سرنگونی» در کانال تلگرامی خود ادعا کرد که با هک کردن سامانه‌های کامپیوتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به بیش از ۲۰ هزار سند دست‌یافته و متأسفانه، این اسناد را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد تا در دسترس عموم قرار بگیرند.

به دنبال انتشار خبر هک وزارت علوم، وبسایت اصلی این سازمان به نشانی www.msrt.ir و ۲۰ سامانه زیر مجموعه این وزارتخانه برای مدتی از دسترس خارج شد. امروز، دوشنبه سوم مهر، وبسایت اصلی این وزارتخانه به حالت عادی بازگشته اما دیگر دامنه متعلق به وزارت علوم کشور یعنی msrt.gov.ir همچنان از دسترس خارج است.
برخلاف موارد گذشته که دیگر سازمان‌های دولتی، منکر هک شدن سامانه‌های خود می‌شدند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه‌ای که از طرف معاونت روابط عمومی این وزارتخانه منتشر شد، این حمله هکری را تأیید اما اشاره‌ای به لو رفتن ۲۰ هزار سند ادعایی این گروه هکری وابسته به سازمان مجاهدین خلق نداشت.

روز ۲۸ شهریور نیز یک گروه هکری مدعی شده بود که سازمان ثبت احوال را هک کرده و اطلاعات هویتی بیش از ۱۳۰ میلیون شهروند ایرانی (در قید حیات و متوفی) را به سرقت برده است. با این حال، سازمان ثبت احوال این ادعا را کذب دانست. البته، وبسایت این سازمان برای مدتی از دسترس خارج شده بود و وقتی در دسترس قرار گرفت، بخش‌های مختلف آن هیچ عملکردی نداشتند. در نتیجه، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر از بین رفتن کامل پایگاه داده این سازمان مطرح شده است. در روزهای بعد نیز سخنگوی سازمان ثبت احوال مدعی شد که هیچ کدام از سامانه‌های این سازمان هک نشده‌اند و اطلاعات هویتی شهروندان از طریق هک شدن سامانه‌های وزارت بهداشت به سرقت رفته است.

بر اساس رویدادهای چند ماه اخیر، اینطور به نظر می‌رسد که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور از نظر امنیت سایبری در وضعیت مناسبی قرار ندارند و هر چند وقت یکبار، خبر هک شدن یک سازمان یا وزارتخانه منتشر می‌شود. باید منتظر ماند و دید که مسئولان چه چاره‌ای برای مقابله با تهدیدات فزاینده علیه فضای سایبری کشور می‌اندیشند و آیا در آینده نیز شاهد خبرهایی مثل هک وزارت علوم خواهیم بود یا خیر.

 

تاریخ انتشار: 1402/07/03
تاریخ بروزرسانی: 1402/07/17
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.