کشف بکدور خطرناک در ابزار فشرده‌سازی xz لینوکس

کشف بکدور خطرناک در ابزار فشرده‌سازی xz لینوکس

یک درب پشتی یا بکدور (backdoor) خطرناک ابزار فشرده‌سازی پرکاربرد xz در توزیع‌های مبتنی بر فدورا سیستم عامل لینوکس کشف شده است که امکان دسترسی غیر مجاز به سرویس‌های SSH را فراهم می‌آورد. این بکدور در نسخه‌های ۵.۶.۰ و ۵.۶.۱ ابزار فشرده‌سازی xz وجود دارد و تهدیدی برای امنیت سایبری سازمان‌ها محسوب می‌شود. کاربران باید در سریع‌ترین زمان ممکن، توزیع‌های Debian sid، Fedora 40، Fedora Rawhide، openSUSE Tumbleweed و openSUSE MicroOS را بروزرسانی کنند.


ابزار xz لینوکس چیست؟

ابزار فشرده‌سازی xz تقریبا در تمامی توزیع‌های لینوکس یافت می‌شود. این ابزار، امکان فشرده‌سازی بدون از دست رفتن داده‌ها را در تمامی سیستم‌های عامل مشابه یونیکس مثل لینوکس، فراهم می آورد. این ابزار از فرمت .lzma نیز پشتیبانی می‌کند.


کشف بکدور در xz

در روز جمعه دهم فروردین ۱۴۰۲، یکی از توسعه‌دهندگان مایکروسافت، گزارش داد که یک بکدور به صورت عمدی در نسخه‌های ۵.۶.۰ و ۵.۶.۱ ابزار فشرده‌سازی xz قرار گرفته است. xz نوعی ابزار متن‌باز است که تقریبا برای تمامی توزیع‌های لینوکس و دیگر سیستم‌های عامل مشابه یونیکس در دسترس قرار دارد. این طور به نظر می‌رسد که افراد پشت این پروژه، سال‌ها روی آن وقت گذاشته‌اند و احتمالا خیلی به اضافه کردن این بکدور به توزیع‌های دبیان و رد هت لینوکس نزدیک شده‌ بودند که خوشبختانه، توسعه‌دهنده تیزبین مایکروسافت، «آندرس فروند» (Andres Freund) دست آن‌ها را رو کرد.

این توسعه‌دهنده که اخیرا در حال کار کردن روی مشکلات عملکردی SSH، پرکاربردترین پروتکل مورد استفاده برای ورود به سیستم‌ها بر بستر اینترنت، در دبیان بود، متوجه شد که لاگین‌های SSH، دوره‌های CPU زیادی را مصرف می‌کنند و سبب ایجاد خطاهایی در ابزار valgrind می‌شوند. کار ابزار valgrind، نظارت بر حافظه کامپیوتر است.
آندرس فروند با تیزبینی متوجه شد که این مشکلات در SSH، به دلیل آپدیت‌های اخیر در ابزار فشرده‌سازی xz هستند که به صورت عمدی، یک بکدور را به این ابزار اضافه کرده‌اند.


چرا بکدور xz خطرناک است؟

این بکدور، sshd را که نوعی فایل اجرایی مورد استفاده برای برقراری اتصالات از راه دور SSH است، تغییر می‌دهد. هر کسی که یک کد رمزنگاری از پیش تعیین‌شده را داشته باشد، می‌تواند هر نوع کد دلخواه خودش را در گواهینامه ورود SSH درج و آن را اجرا کند. با این حال، هیچ کس هنوز کد آپلود شده توسط مهاجم را ندیده است و معلوم نیست که هکر قصد اجرای چه کدی را داشته است. روی کاغذ، این بکدور به هکر این امکام را می‌دهد که هر کاری، از سرقت کلیدهای رمزنگاری گرفته تا نصب بدافزار روی دستگاه کاربران را انجام دهد.

در واقع، بکدور کشف شده در ابزار فشرده‌سازی xz به هکر این امکان را می‌دهد تا با داشتن نوعی کلید خصوصی که خودش طراحی کرده است، sshd را هایجک کند.

این آسیب‌پذیری با شناسه CVE-2024-3094 ثبت شده است.


چطور از حضور بکدور xz در سیستم‌های سازمان خود خبردار شویم؟

شناسایی و برطرف کردن بکدور xz در سیستم‌های لینوکس سازمان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا اگر این بکدور شناسایی نشود، هکرها می‌توانند سیستم‌ها و شبکه‌های داخلی سازمان‌ها را که از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند، به راحتی هک کنند. برای اینکه بدانید آیا بکدور xz در سیستم‌های سازمان شما حضور دارد، می‌توانید تست نفوذ انجام دهید.

 

 

تاریخ انتشار: 1403/01/21
تاریخ بروزرسانی: 1403/01/21
user avatar
نویسنده: امیر ظاهری مدیر تولید محتوا سایبرنو
امیر ظاهری در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه «تربیت مدرس» در مقطع کارشناسی ارشد رشته «بیوفیزیک» فارغ‌التحصیل شد. او که به فناوری، امنیت سایبری، رمزنگاری و بلاک‌چین علاقه داشت، نویسندگی در این حوزه‌ها را شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عضویت هیئت تحریریه «زومیت»، پربازدیدترین مجله تخصصی فناوری ایران، درآمد. او سابقه همکاری به عنوان کارشناس تولید محتوا با استارت‌آپ «جاب ویژن» نیز دارد. در سال ۱۴۰۰ همکاری خودش را با سایبرنو شروع کرد و از آن زمان تاکنون به صورت تخصصی در حوزه امنیت سایبری فعالیت دارد.
برچسب‌های مرتبط
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

برای دریافت خبرنامه و اخبار

آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا (سایبرنو) می‌باشد.